Annoncør betalt indhold
I landets mange skoler nyder eleverne at lave forsøg og have mulighed for at udføre eksperimenter. Udover deres glæde ved undervisningen, stiger deres indlæring også, fordi de bliver engagerede.
Alt for ofte laver fysik-/kemilæreren forsøget, samtidig med at eleverne er henviste til sidelinjen, hvor de i ro og mag kan observere eksperimentet. Det gør det ikke decideret abstrakt, men de får heller ikke rigtig lov til at forholde sig fysisk til det selv.
Elevernes indlæring
Børn lærer bedst når de involveres aktivt i undervisningen, og hvornår bliver de det mere end i naturfaglige eksperimenter?
Her får de endda mulighed for at gøre sig erfaringer om hvad der sker ved forskellige blandinger af væsker, og hvorfor de nogle gange springer nogle reagensglas. Reagensglas går i stykker, hvis der dannes for stort et overtryk inde i dem.
Når man ødelægger noget udstyr i naturfagslokalet, er det nok der man lærer mest, fordi man ikke har lyst til at begå den samme fejl igen. Derfor begynder man for eksempel at forstå hvad lufttryk er for en størrelse, efter at have ødelagt et reagensglas med det.
Eleverne udvikler deres selvstændighed når de i de ugentlige naturfagstimer slippes fri til at udføre forsøgende på egen hånd. Selvom der nogle gange går ting i stykker og der andre gange ikke opnås fuldførelse af forsøget, så lærer de bedst sådan.
De har jo en tendens til at gøre det til en lille konkurrence om at nå at udføre forsøget på den givne tid. Løbende kan de hele tiden sammenligne sig med deres klassekammerater og se hvor langt de andre er. Det kan være med til at motivere enkelte elever til at gøre en større indsats, hvilket altid er godt at se blandt elever.
Hvad der skal til
Undervisningen bliver nødt til at aktivere elevernes nysgerrighed, konkurrencegen og selvstændighed, for at være effektiv. Det sker bedst i naturfagslokalerne, hvis der er udstyret til det.
Vigtigheden af at uddanne individer fra en ung alder i naturvidenskabelige fag, kan ikke understreges nok. Vores fremtidige samfund kommer til at bygge på ingeniører og folk, der kan bygge konstruktioner og systemer.
En stor del af uddannelsen er motivation. Man kan nemlig ikke lære noget hvis ikke man er motiveret, og tillid er en stor motiverende faktor.
Når man giver eleverne tilliden til at håndtere laboratorieudstyr, bliver den tillid gengældt. Derfor kræver det at skolerne blandt andet har reagensglas nok.