Måske har du for nylig oprettet dit eget firma, eller måske trænger din eksisterende virksomhed til et boost. Her er 3 tips til gratis markedsføring i 2021, hvis dit budget ikke er så stort.
1. Google My Business
En nem måde at blive vist i søgninger på Google Maps og i lokale Google-søgninger, er ved at oprette en Google My Business-konto.
Google My Business er særlig relevant, hvis du har en virksomhed med en fysisk butik eller afdeling. Som administrator af en Google My Business-konto kan du selv bestemme, hvilke oplysninger brugerne skal finde, når de søger efter din virksomhed eller de tjenester, du tilbyder.
Du behøver ikke en hjemmeside for at oprette en Google My Business – hvis du har en profil på f.eks. Facebook eller Instagram, er det tilstrækkeligt.
2. Søgemaskineoptimering (SEO)
Hvis du har en hjemmeside, er SEO en af de absolut bedst måder at markedsføre dig selv på. Og så behøver du ikke engang betale et SEO-bureau for at gøre det – du kan gøre det selv og endda helt gratis.
Helt grundlæggende handler det om, at du fortæller Google, hvad dine forskellige undersider handler om. Når en bruger søger på et bestemt udtryk på Google, vil de få vist det, som Google mener er det mest relevante. Hvis du ikke tydeligt har fortalt Google, hvad dine sider handler om, vil du ikke blive vist højt i resultaterne ved relevante søgninger.
Internettet er fyldt med gratis guides og videoer om, hvordan du SEO-optimerer din hjemmeside. Mange af tingene kan du selv gøre gennem din hjemmesides CMS (Content Management System).
3. Vær til stede på sociale medier
En tredje – og vigtigst af alt, gratis – strategi til at markedsføre dig selv og din forretning er at være synlig på de sociale medier. Sørg for at basisinformationer såsom kontaktoplysninger og beskrivelse af dine ydelser er udfyldt.
Her bør du overveje, hvem din primære målgruppe er og hvilken kanal, de bruger. Der er mange muligheder inden for sociale medier, og du skal kun bruge tid på dem, som giver mening. Er din primære målgruppe blandt det ældre publikum, bør du overveje Facebook, mens du vil ramme en yngre målgruppe bedre på f.eks. TikTok eller Instagram.
Du behøver ikke nødvendigvis lægge noget op hver uge, men vedligeholder du den en gang imellem, sender du et signal om, at din virksomhed til stede. Desuden er sociale medier en god måde at kommunikere direkte med dine kunder på.